top of page
  • gustlsamobor

“Zovem drugu, idem dalje” - o popularnoj glazbi uz Dan žena

Updated: Jun 26


Svake se godine 8. ožujka obilježava Međunarodni dan žena. Svake godine na taj dan žene dobivaju cvijeće. Svake su godine na taj dan žene (bar naizgled) najpoštovanije. Međutim, svi mi vrlo dobro znamo i svi smo svjesni kakav je bio i kakav je položaj žena u društvu. Iako su se dugo borile da bi dosegle današnji položaj, žene su i dalje daleko od potpunog oslobađanja okova tradicionalnih i omalovažavajućih iskustava iz prošlosti. Žene su u većini država svijeta pa tako i u Hrvatskoj pravno zaštićene, no upravo je ovo dan kad je potrebno osvrnuti se na to kako su pogledi na žene u društvu i dalje konzervativni, ograničavajući, osuđujući te su podložni mnogim stereotipima. Takva su mišljenja vrlo štetna, ali često prisutna u medijima. Bez imalo srama, iznose se gledišta koja i dalje predstavljaju žene kao manje vrijedne.


Povodom Međunarodnog dana žena, odlučile smo istražiti i sustavno prikazati kako su omalovažavajući stavovi prema ženama i dalje općeprihvaćeni. U istraživanju smo se poslužile tekstovima trenutno najpopularnije glazbe u Hrvatskoj prema Billboardovoj ljestvici. U tim smo tekstovima uočile određene ponavljajuće sadržajne obrasce koje smo odlučile prikazati u nekoliko sljedećih kategorija.

1. Žene su kurve i/ili drolje

Ovo je tvrdnja koja se može iščitati iz mnogih redaka popularnih pjesama. Na različite načine žene se karakteriziraju kao zmije i kurve, a njihovo biće svedeno je na jeftine simbole seksa i pijanstva. Vrlo je tužno vidjeti kako se žene i dalje u mnogim medijima prikazuju kao bezumne kurve ili kao zmije koje zapravo samo vrebaju muškarce, njihov novac i slavu. Ono što je također bitno naglasiti, kada pričamo o uznemirujućim tekstovima popularnih pjesama, jest da su takve pjesme najslušanije među mlađom publikom. Mladi svjesno ili podsvjesno na ovaj način upijaju ovakva mišljenja o ženama, pritom normalizirajući kako je u redu generalizirati i gledati na osobe ženskog spola iz te perspektive. Zabrinjavajuće je što se u pjesmama može naći kako i žene same sebe karakteriziraju kao zmije, kurve i zavodnice, čime opet nameću i ohrabruju takvo razmišljanje među mladima. Takve poruke često mogu proći ispod radara, ali nedvosmisleno otkrivaju prikrivene stavove koje danas i dalje mnogi ljudi dijele i pokazuju kako se mišljenje o ženama sporo mijenja. U nastavku smo izdvojili neke primjere tekstova pjesama najpopularnijih izvođača, a koji vjerno potkrepljuju upravo gornju konstataciju.

Desingerica x Zera - Ccuti

Kako sa mnom pričaš liče,

Kad ja nisam normalna?

Oko mene razne priče 

Ja za tebe otrovna 


Jala Brat & Buba Corelli - Rosalia

A ti lijepa si ko Bog, al zmija si


Bubba Corelli & Jala Brat - Monster 

Sjedim ja u VIPu s tri ku*e, sve tri su zmije


Breskvica - Drift  

Oko tebe sve su zmije a ja najveća od svih

Zmija najveća od svih

Zmija najveća od svih


 Nucci - Automatti

Ma sve bi htele da me uhvate na dete

Plavuše, brinete, mi lepe etikete

Da sam je*o ovu, onu, da sam kreten


Nucci & Voyage - Bella Hadid

Sve je lažno što kaže, hoće da dođe do tašne

Sve sam prod'o tiraže, mila, te pare su strašne


Rasta - Coco

Zbog nje sam skoro sve slupao (Hah)


> Da, zato što je žena kriva za tvoje postupke. (??)


Nucci & Voyage - Gad

"Nisam takva", znam da to je rekla svima

A loži je krivina, kaže "Napravi mi sina"


Designerica & Pljugica & Djexon & Coca - Merccedecc

Mala neće bilo šta (Ali hoće u Mercedesa)

Panika, panika, na G-klasu navikla

Nije mala naivna (Fulja hoće u Mercedesa)


Voyage - Svrati 

Ajde dođi mi tu svrati

kad su kasni sati

da ti skinem nakit

Lagano kô zmija kada ljubi me po vratu

Njene oči crne meni vrede milijardu


Igor Buzov & Bubba Corelli - Živi pijesak 

Voli sve što puno košta, voli tozla, kola bijesna

U mom je Benzu mokra sva, tonem u živi pijesak

S pićem u ruci posmatram iz ćoška je dok miješa


Devito & Breskvica - Tu, tu, tu 

A nije dovoljan ni harem, ni njih milion

Sve su kopije



2. Žena je samo objekt (muške) požude

Očito, nažalost, još uvijek ima previše ljudi, pretežito muškaraca (ali i žena) koji smatraju da su žene objekti, da nemaju vlastite misli i osjećaje, da je jedina svrha žene biti nešto “za muškarca”. Takav stav je apsolutno sulud, nitko na ovom svijetu nije stvoren kako bi bio “nešto za nekoga”, tako gledati na ljudske odnose je pogrešno. Otkuda danas dolazi ta “činjenica” da su muškarci superiorniji, da bi žena trebala biti podložna muškarcu te da bi mu trebala biti “dostupna” na koji god način on poželi? Tužno je da se takvi stavovi promoviraju u obliku toliko raširenog i dostupnog medija kao što je glazba, jer ih tako mogu upijati djeca i mladi te dobiti potpuno pogrešan dojam da žena vrijedi onoliko koliko vrijedi i njezino tijelo - da je žena samo “sredstvo”, “igračka”, da nije zapravo ljudsko biće. 

Žena nije objekt. Žena je ljudsko biće. Žena ima osjećaje. Žena ima misli. Žena ima prava. Žena zaslužuje više od načina na koji je tretirana već stoljećima. Žena ne postoji “za muškarca”.  


Grše & Miach - Fantazija

Ona me na grih mami (u),

prska Moet pali vu'

Šta ću, volin život skup (haa)


> “Ona me na grih mami”, dakle opet je žena kriva za njegove misli i postupke. Zašto?


Biba x Voyage - Amsterdam 

Kleči ispod mene pa je okrenem na kuk

Oko mene nikad muk samo razuzdane drolje

Što što bi ova ku*ka da je masiram

Daj ih rasteraj biću nasilan

Druže kako trese buljom ova barbika

Pogled fantastičan ona plastična

Biba kaže naučna fantastika


> Sad smo već polako napredni, jer ovo bi moglo spadati i u kategoriju “Žene su drolje”.


Designerica -  Čokolada

Čokolada, telo vlaži, samo mene traži

Svakog dana puzi, moli "Šminku mi razmaži", m-m


Ma sedi dole, siso, nemoj da si vrisnô

Jer tvoju malu vozim s trista konja

Nabacim krov od platna, ti tuđa, dominantna

Ja svaki evro daću da mi budeš moja

Kupiću ti brza kola, vilu sa bazenom

I jednu saunu da nam bude vrelo


Nucci - Rajske kiše 

Ajde, haljinu sad spusti malo niže

Što me imaš manje — to me voliš više

Plače nebo, Bebo, to su rajske kiše


Aleksandra Prijovic - Dam Dam Dam

Logično da si muško, da ti treba samo jedno

Logično bićeš najveći gospodin dok se lomim

Logično, tebi je logično, a meni je toksično

I dok tvoju igru igram 

Tvoja jedina je briga da ti dam 



Bubba Corelli & Jala Brat - Padam

Došla bi sama kô vrag prije svitanja

Nafurana na blef i bez pitanja

S tim crnim očima samo zlo doziva

Namontirana, al' loša od skitanja


Devito & Voyage

Ne daj maloj da me na zlo navede

Aa, što da ne?

Pijan sam noćas, sutra briga me


Petrov -Rari 

Iskažnjavam se, kalim bes

Telefon mi zvoni, zvoni, zvoni, zvoni

….

Iz***em je pa smori, zovem drugu, idem dalje


Biba - Top 

Tvoja keva, moja tašta, meni jako radi mašta

S tobom radio bi svašta

Spustiću se niže, jer ubrzano diše



3. U redu je i treba poticati odnose i nasilje 

U trendu prethodnih stihova, potrebno je istaknuti još jedan problem koji se često u svijetu nažalost ne gleda kao problem, već kao “prirodan poredak stvari” u kojem pristanak žene na romantične i seksualne odnose nije bitan. Najbitnije je da spolni i romantičan odnos želi muškarac, a ženin pristanak i glas stavlja se u drugi plan opet prateći gore navedenu štetnu perspektivu da je žena najobičniji seksualni objekt požude. Tužno je kako se u današnje doba još uvijek mora objašnjavati zdrav, ljudski pristup romantičnim odnosima, da su žena i muškarac ravnopravni te da taj odnos mora pratiti zdrave osnove ljudskog poštovanja. Također, ono u čemu cajke prednjače, jest upravo prikazivanje nasilja i nasilnih seksualnih odnosa sa ženama. Takve poruke besramno provlače kroz svoje pjesme, te na njima temelje svoju karijeru privlačeći mnoge svjesne ili još nesvjesne istomišljenike i izlažući opet mlađu publiku neprihvatljivim modelima ljudskog ponašanja i mišljenja. Stihovi koji promoviraju i normaliziraju nasilje nad ženama posebno su uznemiravajući kada vidimo da je Hrvatska treća u Europskoj uniji po broju femicida u odnosu na broj stanovnika, te se u posljednjih sedam godina gotovo udvostručio broj slučajeva nasilja nad bliskim osobama od kojih skoro 80 % žrtava čine žene.


Sajfer - Karneval II

Uvijek tanana, tijelo karneval

Sa ranama po kafanama


 Igor Buzov & Rasta - Dim  Dva

Štikle i fishnet - bitch bad, pirsing je iznad—

Snimim je, pa je zviznem, vrišti, ne j**e sistem

Izbijem stres iz iste, digne se čim ga lizne


Darko Lazic x Zera - Prezime

Opet sam se ja zbog tebe sinoć napio

Opet si se ti zbog mene sinoć napio


Jala Brat Featuring Medico & Elena 

Moja prva ljubav, moj prvi pređen most

Pola ganga duva, al’ glume nevinost


Rasta - Doživotna

Onog dana kada budem napolju

Uradio bih sve da bude kao pre

Čak i ono što nije po zakonu


Pljugica - Flecc 

Sevni je za du*e ako smeš

Trista na sat, ljubi te brat

Maserati je voza, hrom je i mat

Svaka se loži na belo i rad

Namrljan, našiban, pravi sam gad


Jala Brat - Randevu 

Suze ti liju na Luijev šal, al' vješto se kriju kô more uz žal

Opet si tako loša, a opet sveta kô gral



4. Žene također šire stereotipe 

Možda najtužniji dio ovog cijelog “istraživanja” je taj da postoje žene, koje ne samo da podržavaju i dopuštaju da se takvi stavovi šire, već aktivno sudjeluju u tome. Na taj način ohrabruju stavove određene zajednice i podržavaju neistinite i štetne stereotipe. Razumljivo je da mnoge žene i muškarci niti ne mogu znati bolje jer su od malena okruženi seksualizacijom i objektifikacijom žena. No, koliko god ta pozadina bila strašna, bitno je da mi nastavimo podupirati jedni druge i boriti se protiv seksizma koji ne pomaže nikome, već nam svima odmaže. 


Aleksandra Prijović - Kuća strave 

Znam, nisam ti dovoljna, zar ne?

Ležiš pored mene kô na drugoj strani ulice

I dobro znam da od pakla pravim dobar dan

Pa i svaki drugi ludak misli da je normalan


Milica Pavlović - Ku*ketina

Da li bi plakao, ode ti ribetina

Ili bi slavio? Pukla je ku*ketina


Sanja Vučić - Đene Đene 

Ne pristajem na pravila

U horoskopu lavica

Na tebe bih navalila

Al' neću, neću, neću, nisi ti slobodan



Možemo zaključiti kako veliki broj najpopularnijih pjesama, osim što među mladima promovira vrlo toksičan stil života i način razmišljanja (kriminal, alkohol, materijalizam), promovira i loš odnos i stav prema ženama što ima štetne posljedice i za žene i za muškarce. Ono što je zabrinjavajuće jest činjenica da to stvarno jesu najpopularnije i mainstream pjesme koje se čuju u svim klubovima, koje sluša velik broj mladih, slušaju se na tulumima, u autobusima, na izletima. Mladi tako na društvenim mrežama i u stvarnom životu kopiraju frizure, odjeću, šminku, ali i vrijednosti koje se navode u pjesmama. Trebali bismo sprječavati takvo normaliziranje stavova u pjesmama jer, iako ne možemo reći da će se netko odati kriminalu jer je slušao Nuccija ili Voyaga, definitivno možemo vidjeti da će preuzeti određene obrasce ponašanja i mišljenja. Stoga vas pozivamo da kolektivno prepoznamo problematične strane ovog dijela kulture i da ih ne promoviramo i ne ponosimo se njima. Mahni Nucciju bye i podrži žene za bolji svijet!



112 views

Recent Posts

See All

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page